Synpunktshantering hos SVERAK

Mina sidor

Vi på Kattförbundet SVERAK vill att alla katter ska ha det bra och att våra medlemmar och kattköpare ska känna sig trygga. Därför har vi en tydlig synpunktshantering – en väg för dig som vill lämna en synpunkt, ett klagomål eller ett förslag till förbättring.

Här nedan hittar du information om hur du går till väga, vad som händer när du skickar in en synpunkt och vilka regler som gäller.

När kan du lämna en synpunkt?

Du kan höra av dig till oss om du till exempel:

  • Upplever att en uppfödare inte följer SVERAKs regler eller svensk djurskyddslagstiftning

  • Vill anmäla fel i registrering eller stamtavlor

  • Har frågor eller synpunkter på en uppfödare, kattklubb eller en utställning

  • Har upplevt missförhållanden som rör katters välmående

  • Vill ge oss ett förslag på hur vi kan förbättra vårt arbete

Så lämnar du en synpunkt

Digitalt formulär

Fyll i vårt synpunktsformulär direkt här på sidan. Där kan du beskriva vad ärendet gäller och bifoga eventuella dokument eller bilder. Du kan välja att vara anonym.

E-mail

Du kan också skicka ett mejl till sverak@sverak.se

Vad händer efter att du lämnat en synpunkt?

  1. Bekräftelse – Om du lämnar en synpunkt via formuläret eller e-post får du en automatisk bekräftelse på att vi mottagit ditt ärende.

  2. Granskning – Ärendet bedöms av ansvariga personer inom förbundet.

  3. Eventuella åtgärder – Om synpunkten rör ett möjligt regelbrott eller disciplinärende, hanteras det enligt våra stadgar och rutiner.

  4. Återkoppling – Om du valt att uppge dina kontaktuppgifter får du återkoppling när ärendet är avslutat.

Vi strävar efter att återkoppla inom 4 veckor. Mer komplicerade ärenden kan ta längre tid.

Anonymitet och sekretess

  • Du kan lämna synpunkter helt anonymt.

  • Personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR och används endast för att kunna återkoppla i ditt ärende.

  • Ärenden som rör enskilda uppfödare omfattas av sekretess i utredningsstadiet.

Koppling till regelverk och myndigheter

  • Alla synpunkter som rör brott mot djurskyddslagstiftningen hänvisas till Länsstyrelsen, som ansvarar för tillsyn och till Polisen för utredning om brott har begåtts.

  • Våra egna disciplinärenden hanteras enligt SVERAKs stadgar och regelverk.

  • Du kan läsa mer här: sverak.se/for-medlemmar/stadgar-regler

Kontakta i första hand din uppfödare eller i andra hand din egen klubb för att få svar på dina frågor

På vår hemsida finns det också en bra sida med vanliga frågor – den hittar du hittar HÄR

Har du frågor kring vad som gäller för ditt köp av katt – mycket information finns på baksidan av ditt köpeavtal, eller HÄR.

Är du inte medlem i en kattklubb finns det en del matnyttiga länkar nedan

Brott mot SVERAKs regler – Din uppfödares klubb alternativt sverak@sverak.se

Avtalsfrågor – Konsumentrådgivaren i din kommun eller ställ din fråga direkt till Konsumentverket

Dolda fel och reklamation – Allmänna reklamationsnämnden

Misstanke om misskötsel – Länsstyrelsen

Frågor om katthållning Jordbruksverket

Misstanke om brott – Polisen

Känner du dig osäker kring vilken instans du ska vända dig till kontakta oss direkt i formuläret eller på sverak@sverak.se

Rulla till toppen