- Stambokför Kattkull
- Stambokföring av kull online
- Steg för steg – uppfödare äger hankatten (webbmanual)
- Steg för steg – uppfödare inte ägare av hankatt (webbmanual)
- Godkänna som hankattägare
- Godkänna som huvudinnehavare av stamnamn
- Betalning med Swish
- Betalning via Svea Ekonomi
- Kvitto
- Status för ”Pågående stambokföringar av kull”
- Åtgärdssystemet
- Valbara färger för kullen
- Ladda upp intyg
- Överföring & import
- FindUs – SVERAKs stambok på nätet
- Ansök om stamnamn
- Ansökan ersättningsstamtavla
Vanliga frågor & svar
För dig som ska ladda upp intyg via Mina sidor.
Om mitt intyg har 2 (eller flera) sidor?
För en del som ska ladda upp fil för intyg, så kan viktig information finnas på flera sidor i dokumentet. Har man då inte filen i formatet PDF, så kan man i stället fota av alla sidor och ladda upp dom en åt gången. Man väljer då samma intyg under uppladdningsprocessen och då hamnar dom tydligt för de som granskar och godkänner intygen i Mina sidor.
Man kan alltså ladda upp flera sidor/filer för samma intyg. Detta är t ex nödvändigt när kattens information (ID-nr) ligger på en sida i dokumentet och testresultatet/intyget ligger på en annan sida.
Hur vet jag när mitt intyg är godkänt?
Vi har idag inget meddelandesystem för Mina sidor gällande godkända intyg. Du ser när intyget bytt textfärg från ljusgrå till svart att det är godkänt. Samt att intyg rörande hälsostatus blir synligt i FindUs om du söker på din katt. De klickbara intyg med röd textfärg är intyg som kräver åtgärd.
Ett intyg (hälsostatus eller avelsintyg) kan alltså ha följande status.
Har man fått en åtgärd på ett intyg. Så åtgärdar man genom att skicka upp en ny fil.
Skicka upp ny fil.
1. Klicka in på kattens sida.
2. Gå till fliken “Hälsa”. Klicka på aktuella intyget som nu har röd text samt varningsikonen.
3. Går igenom stegen som vid första uppladdningen, men med en annan/ny fil för intyget.
Svar nej. Inte som en nedladdningsbar fil.
Följande intyg är i dagsläget tillgängliga att ladda upp (oavsett resultat).
Hälsostatus
BHD
GM2/HEXB
GSD4
HCM (DNA)
HCM/RCM (ultraljud)
HD (röntgen)
HK
MPSVI
NJUR (ultraljud)
PK
PKD1
PRA
RAG (kommande intyg, dvärgväxt)
SMA
Avelsintyg
Navelbråck (NUA)
Testikelstatus (NORM-TEST)
Hörselintyg (HUA)
Skulle det råka bli fel vid uppladdning av ett intyg kan du själv radera det. Klicka på papperskorgen bredvid ett uppladdat intyg. Detta gäller även för intyg som du fått en åtgärd för.
Radera-knappen (blå papperskorg) finns enbart för intyg uppladdade online via Mina sidor.
Om du fått en åtgärd har du fått en notis om det i ett mejl och det ligger även en ikon bredvid din katts namn i Mina sidor som visar det. Klicka dig in på katten och där intygen ligger (hälsofliken) ser du nu att just detta intyg då har en röd text (svart textfärg = godkänt). Klicka på den röda texten för att se meddelandet/åtgärden som behöver göras för just ditt intyg. Har du ett intyg sparat på din enhet så laddar du nu upp den filen här. Alternativt återkommer du hit till åtgärdsmeddelandet och laddar upp filen när du har tillgång till den.
Tillåtna filformat vid uppladdning
5 vanligaste orsakerna till att ett uppladdat intyg inte blir godkänt
- Kattens ID-nr framgår inte på intyget.
- Kattens ID-nr på intyget matchar inte kattens ID-nr i Mina sidor.
- Journalkopia är inte godkänt som underlag.
- Datum, stämpel och signering saknas från undersökande veterinär.
- Hankatt yngre än 6 månader vid undersökningsdatum gällande testikelintyg.