Frågor o svar

FAQ - frågor & svar

Här hittar ni de vanligaste frågorna till oss på SVERAK. Genom att klicka på ”+” så öppnas svaret upp och förhoppningsvis hittar du informationen som du söker. Du hittar annars kontaktinformation längst ner på denna sida till SVERAKs kansli, som är de som i första hand hjälper till att svara på frågor. 

ID-registret

Du kontrollerar detta genom att söka på ID-nr i vårt ID-register på www.id-registret.se. Du kan också logga in på Mina sidor (MinaKatter) med Bank-ID och få fram vilka katter du står som registrerad kontaktperson för. Där ser du också vilket ID-nr de har. Misstänker du att du har ett konto hos oss utan ditt personnummer sparat, kan du komplettera med det via mejl – sverak@sverak.se.  Glöm inte att skicka med lite kontaktinformation (gatuadress, ort och mobilnr t ex), så att vi säkerställer att vi kompletterar på rätt person.

id-registret.se

Uppgifter på ”Min sida” som du själv kan ändra är e-postadress samt mobilnr/telnr. Adressen är det just nu enbart SVERAKs kansli som kan ändra. Använd länken som finns på ”Min sida” för adressändring. Eller skicka dom ett mejl (sverak@sverak.se) med all info, så hjälper dom dig med det. 

Gällande uppgifter på katt, så är det också till sverak@sverak.se du mejlar om ändringarna. Om t ex födelsedatum saknas, namnet har ändrats eller om färgen är fel. Du kommer dock själv åt att ändra vissa uppgifter enligt nedanstående bild via knappen ”Ändra uppgifter” (I mobil en blå ruta med kugghjul).

Ändra kattuppgifter

Ägarbyten görs enklast, smidigast och säkrast med BankID idag. Via Mina sidor (MinaKatter) kommer man åt funktionen. Inne på respektive katt finns knappen ”Ändra uppgifter”. Den leder till redigeringsläget för katten och där finns startlänken för ett ägarbyte.

För blivande ägare krävs inget medlemskap i SVERAK och det krävs heller inte att de har ett konto. Genom att nuvarande ägare anger personnumret för den nya ägaren så skapas (eller kopplas) istället kontot automatiskt för blivande ägaren, som då kan logga in och slutföra ägarbytet/ägarändringen. 

Förklaringsvideo finns här:
www.sverak.se/mina-katter-on-line/

Ägarändring online

Ägarändring länk

Ägarändring personnummer

Var noggrann när du fyller i personnumret för nya ägaren så att det blir korrekt siffror och i rätt format. Meddela sedan nya ägaren att ägarändringen är påbörjad och att denne nu kan logga in med BankID på MinaKatter och godkänna ägarändringen.

Om ni inte kan använda BankID kan man istället använda vår ägarändringsblankett. Det finns två olika, en för raskatter och en för huskatter. Båda kan hittas under blanketter.

Kontrollera om du har något underlag från när du tog över katten. Ett underskrivet köpekontrakt eller adoptionsavtal brukar fungera utmärkt att skicka kopia på.

Om du har ditt personnummer registrerat på ditt konto hos oss, så kan du logga in med Bank-ID på Mina sidor (MinaKatter) och se informationen för de katter som är kopplade till dig. För dom (oftast äldre konton) som inte har personnummer registrerade kan man kontakta kansliet och få hjälp med att söka fram ID-nr.

Du kan även höra med ditt försäkringsbolag eller kliniken där katten märktes.

Idag kan du själv ange att en katt är avliden i MinaKatter (Mina sidor). Logga in med BankID och klicka dig in på aktuell katts personliga sida. Där finns knappen ”Ändra uppgifter” (blå ruta med kugghjul i mobilen), som ger dig möjlighet att ändra katten till avliden.

Avliden katt

Katten visas då inte längre i ID-registret och döljs från din lista med katter. Genom att kryssa i rutan ”Visa avlidna katter” i MinaKatter kan du dock få fram den igen om du blir nostalgisk eller vill få fram detaljer om katten igen.

Beroende på vad det gäller, så kan du själv ändra vissa uppgifter i Mina sidor (MinaKatter)

För dina personuppgifter kan du i dagsläget bara ändra mobilnr samt e-postadressen.

För kattens uppgifter kan du ändra kastrat-statusen (om katten är kastrerad eller inte), ID-nr och tatueringsnr, visning av dina kontaktuppgifter (Ja eller Nej).

För övriga uppgifter som blivit fel (kattens födelsedatum, färg, namn och kön t ex), så är det SVERAKs kansli som sköter de ändringarna. Skicka mejl med info om vad som ska ändras till sverak@sverak.se. Det gäller även om du behöver ändra din adress. 

Sedan 1 februari 2020 tar vi ut en engångsavgift för nyregistreringar av ID-nr. Om då blanketten ”Anmälan till id-registret.se” postas till oss, så registrerar vi katten i ID-registret samt skapar faktura på 100 kr utställd på kattägaren. Det gäller oavsett om det är du som kattägare som postat blanketten eller om veterinären gjort det åt dig i samband med ID-märkningen. Ett alternativ till att posta in blanketten är att man själv registrerar katten direkt i vårt ID-register med BankID via id-registret.se för en lägre engångsavgift. Då använder man blanketten som underlag för registreringen. Besök id-registret.se för mer info.

Vår avstämning av betalningar sker även mot mobilnummer, så det är inget som behöver kompletteras i efterhand.

Efter att man ID-märkt sin katt ska den registreras i ett ID-register. Kattens ID-nr sparas inte automatiskt i ett ID-register i samband med ID-märkning hos veterinären. Vid registrering i SVERAKs ID-register har man idag möjligheten att själv registrera katten online med hjälp av BankID. Så när man fått vår blankett ”Anmälan till id-registret.se” med information ifylld från veterinären har man 2 alternativ. Antingen postar man in blanketten till oss och får då en faktura på 100 kr i sin e-post, eller så använder man uppgifterna på blanketten för att själv registrera katten i ID-registret mot en engångsavgift på 35 kr/katt (swish) eller 65 kr/katt (faktura online).

Swishnr:123 088 63 90 och märk din betalning med kattens namn.

OBS! Swish-betalning gäller endast vid onlineregistrering. Har du betalt med swish och ändå skickar in pappersblanketten får du ändå en faktura (såvida du inte registrerat online).

Kostnaden för att vi registrerar manuellt via blankett är 100 kr. Oavsett om du swishat sedan tidigare kommer du ändå att få en faktura.

Du kan självklart få tillbaka din swishbetalning om du kontaktar kansliet på sverak@sverak.se. Ange betalningsdatum samt personnummer.

Det kan ta upp till 14 dagar (från att vi mottagit) innan du får en faktura. Om du kan se att din katt redan är registrerad är det bra om du kollar din skräppost i din mejl så att fakturan inte kommit bort. Om e-post ej är angivet skickas det istället via post.

Kontrollera att din katt är registrerad genom att söka på www.id-registret.se. Du kan oftast se dina kontaktuppgifter där så kontrollera att dom stämmer. Om dom inte är synliga, kontakta kansliet snarast. Vi har inte någon tekniskt möjlighet att notera att den är bortsprungen i dagsläget.

Vi rekommenderar att lägga upp en annons på vilse.nu. Du kan även höra med grannar samt lägga ut inlägg på sociala medier.

Här är några av dom vanligaste färgerna för en huskatt. Notera att gråa katter anges som blå.

Vanliga färger o mönster

För att läsa mer om färger och raskoder, kan ni klicka er vidare till ”Färger & raskoder”. Där hittar ni också text och bilder när det gäller mönster på katter. T ex tigré, spotted och tabby

Stambokföring

Snabbast och enklast kan man själv se detta i FindUs, vår hemsida för stamboken. Genom att söka fram mammakatten och därefter se bland hennes avkommor om dom fått regnr eller om det är något som behöver kompletteras.

Här är länk till en liten förklaringsvideo som visar hur det går till.

Och så här ser startsidan ut för FindUs, som alltså är en söktjänst direkt mot SVERAKs stambok.

FindUs

Dragspelsinnehåll
Dragspelsinnehåll
Dragspelsinnehåll

Det är enbart uppfödaren (ägaren till mammakatten) som kan ansöka om stamtavla hos oss. 

Dragspelsinnehåll

När det gäller våra raskatter (med stamtavla i SVERAK) så registreras dom automatiskt i ID-registret då ett ID-nr sparas på dom. Det ser vi  helst att uppfödaren gör i Minasidor (MinaKatter)  efter ID-märkningen. Ett alternativ är också att det sker via ägarändringsblanketten för de som inte kan använda ägarändring online. Då ska remsan med ID-nr vara påklistrat på blanketten.

Raskatter med stamtavla i SVERAK ska alltså INTE registrera sitt ID-nr via www.id-registret.se, utan det sker med automatik från stamboken till ID-registret.

Dragspelsinnehåll
Dragspelsinnehåll

Medlemskap

Medlemskap i en av SVERAKs kattklubbar ett utmärkt tillfälle att få umgås med andra som har samma intresse som du har. Du måste inte ha raskatt för att vara med i en lokal SVERAK-klubb – du behöver faktiskt inte ens ha katt!

Som enskild person blir du medlem i en lokal SVERAK-ansluten kattklubb (det är alltså klubben som är ansluten till SVERAK). Du ansöker om medlemskap direkt till kattklubben och du hittar våra anslutna klubbar, med deras hemsidesadress, på denna sida:
www.sverak.se/bli-medlem-for-katten/sverak-anslutna-klubbar/

För dig som inte varit medlem tidigare finns det i år också en medlemskampanj, där du kan ansöka om medlemskap via ett formulär.
www.sverak.se/bli-medlem-for-katten/bli-medlem-i-sverak-2021-till-kampanjpris/

Medlemskap förnyas årligen genom att man betalar in årsavgiften.

Ditt medlemsnummer i SVERAK ser du om du loggar in på MinaKatter (Mina sidor). Medlemsnumret står utskrivet på ”Min sida”.

minakatter.sverak.se

Om du inte kan logga in kontakar du istället din kattklubb.

De flesta väljer en kattklubb i sin närhet. Det underlättar om man kanske vill delta i aktiviteter som klubben anordnar eller klubbmästerskap etc. Val av klubb har inget med kattras att göra och det är idag blandat i alla kattklubbar.

Mina sidor (MinaKatter)

Nej, det behöver man inte vara. Det är tillgängligt för alla som har katt registrerad hos oss, antingen i stamboken eller i vårt ID-register, samt har ett personnummer sparat på sitt konto hos oss och därmed kan logga in med Bank-ID. Medlemmar har en utökad meny när man loggat in. Med fler funktioner såsom nedladdning av blanketter, anmälning till utställning, annonseringsmöjligheter  mm. Medlemmar kan även skapa inloggning med e-post/medlemsnummer.

Du som inte är medlem kan se och hantera viss information för dig och katt. Du kan t ex göra ägarändring online, lägga till bild på katten, markera katt som avliden mm.

Den är synlig för de som är registrerade medlemmar. Och har du nyligen ansökt/betalt för ett medlemskap så får du vänta tills du fått bekräftelsemejlet innan den menyn blir synlig för dig och du kan komma åt de blanketter vi flyttat in dit. 

När nuvarande ägare startar ägarbytet inne i Mina sidor så anger personen ditt personnummer. Har du sedan tidigare inget konto (med personnumret sparat) så skapas då ett nytt konto till dig automatiskt. Du kan då direkt logga in med Bank-Id och efter att du fyllt i dina kontaktuppgifter skickas du till sidan för godkännandet av ägarbytet. SVERAK lägger inte upp konton på förhand.

Ta gärna en titt på videon som visar hur ett ägarbyte går till om du känner dig osäker.

De fält du själv kan uppdatera kommer man åt via knappen ”ÄNDRA UPPGIFTER”. Det gäller både för dina och dina katters uppgifter. Och i mobilen ser knappen lite annorlunda ut, då det istället är ett blå ruta med kugghjul i.

Ändra uppgifter

Utställning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Veterinär

Vi föredrar om du använder formuläret på denna sida:

>> Formulär id-registret.se

Ta kontakt med kansliet via tel. eller mejl. Skulle det vara utanför normal kontorstid så hänvisar vi till polisen eller länsstyrelsen, de flesta har inlogg och kan få fram kontaktuppgifter.

Ja, detta kostar heller ingenting. Kontakta gärna kansliet via mejl, sverak@sverak.se. Glöm heller inte att ange det tidigare numret som redan är registrerat.

Övrigt

Läs detta först!

Raskatt eller Huskatt?
Varje katt har självklart ett stort värde i sig själv som individ! Med det sagt, så skiljer sig priset för en raskatt i jämförelse mot en huskatt. Priset på en stambokförd raskatt med stamtavla varierar, men räkna från ca 10 000 kronor. Ibland säljs blandraskatter eller ”raskatter” som inte är stambokförda, för dyra pengar. Ibland till och med till en högre summa än en stambokförd raskatt. Du som köpare, kan INTE stambokföra din katt, även om föräldrarna är stambokförda.

Det man bör känna till är att ALLA katter utan stamtavla räknas som huskatter, oavsett vilken bakgrund katten har. Detta är viktigt att tänka på vid försäkring eller om man önskar ställa ut eller avla på sin katt i framtiden.Att säljaren uppger att katten är ”registrerad i SVERAK” betyder inte alltid att den har stamtavla. Vissa annonserar om registrerade katter och menar då att katten är ID-märkt och införd i SVERAKs nationella ID-register, ett register som är öppet för både ras och huskatter. ID-registret är till för att kunna spåra ägaren till en upphittad katt och har ingenting med stambokföring/stamtavlor att göra!

Varför är stamtavlan så viktig på en raskatt?
En stamtavla är så mycket mer än bara ett papper…Stamtavlan är, förutom ett fysiskt dokument som visar kattens förfäder, ett bevis på att uppfödaren tillhör ett internationellt erkänt kattförbund. En uppfödare som tillhör ett förbund, har ett regelverk att förhålla sig till. Särskilt viktigt är krav på hälsotester och etik, att man följer svensk lagstiftning och Jordbruksverkets regler.

Uppfödaren är skyldig att följa Konsumentköplagen när denne säljer katt till en ”icke-uppfödare”. En SVERAK-ansluten uppfödare får inte föda upp katter som inte kan bli stambokförda. Det innebär att man inte får blanda olika raser utan särskilt tillstånd, inte heller är det tillåtet att föda upp huskatter.

Köper du en raskatt av en seriös SVERAK-uppfödare gäller detta:

Köp ALDRIG en raskatt om du inte får med alla ovan nämnda dokument!

Köp ALDRIG en katt som inte ser glad och frisk ut!

Köp ALDRIG en katt av en uppfödare du inte känner dig trygg och bekväm med! En bra uppfödare finns inte bara till för dig vid köpet, utan är även support efter köpet!

På www.köpakatt.se kan du hitta raskatter till salu från SVERAK-uppfödare.

www.sverak.se kan du läsa allt som har med katter att göra. Där finns de olika kattraserna presenterade och du hittar även mer information om hur du bäst sköter din katt.

Kontakta gärna en SVERAK-ansluten kattklubb om du känner dig osäker på dina rättigheter vid ett kattköp eller bara vill ha tips och råd. Vill du bli medlem i en SVERAK-ansluten kattklubb, är du hjärtligt välkommen! Vår fina förbundstidning Våra Katter ingår i medlemsavgiften.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

SVERAKs kansliHittade du nu inte ett bra svar för just ditt ärende, så kan du kontakta SVERAKs kansli.

sverak@sverak.se

Tel: 033-10 15 65
Måndag-torsdag: 9:30 -12:00, 13:00 – 15:30
Fredag: Ingen telefontid