Ägarändring av katt

Har du köpt en katt? I samband med köpet är det då kanske en hel del papper och övrig information som hamnar på bordet och därför har vi här har vi försökt samla och förenkla information som rör den viktiga ägarändringen. Oavsett om du köper en ung eller en lite äldre katt eller om det är en huskatt eller raskatt, så behöver ägarändringen göras då det är viktigt att det finns rätt kontaktuppgifter i vårt ID-register. 

Här nedan hittar du de vanligaste förutsättningarna som finns när det gäller ägarändring av katt som finns med i våra system. Och när det gäller våra system, gällande kattägande, så har vi 2 separata databaser som heter stamboken och ID-registret. I stamboken skapas alla våra stambokförda raskatter och i ID-registret sparas alla katter som är ID-märkta. Stamboken och ID-registret samarbetar, så att de stambokförda katterna automatiskt kopieras över till ID-registret när de får ett ID-nr sparat på sig. Därför behöver t ex inte du som köper en raskatt med SVERAK-stamtavla registrera katten i vårt ID-register utan se bara till att ägarändringen görs, så kommer det automatiskt att uppdateras i ID-registret så att du står som kontaktperson där samt som ägare i stamboken.

Och man behöver inte vara medlem i någon SVERAK-klubb för att kunna göra ägarändringen online via MinaKatter, bara ha BankID och ett svenskt personnummer. Ägarändringar är också kostnadsfria. Man blir heller inte automatiskt medlem i SVERAK för att man står som ägare till en katt hos oss. 

Beroende på hur din ägarändring av katt ser ut finns det lite olika sätt att göra det på.

Alternativ 1 – Online
Då är det uppfödaren/säljaren som startar ägarbytet i MinaKatter genom att klicka sig in på aktuell katt och använda den blå knappen ”Ändra uppgifter” – i mobil är den knappen en blå ruta med ett kugghjul på.

Ägarändring online

Alternativ 2 – Blankett 1031

Har man inte tillgång till BankID finns möjligheten att använda sig av blankett. Antingen den som man som uppfödare kan välja få med stamtavlorna, eller så laddar man ner blankett 1031 här på hemsidan och postar till kansliet i Borås. Tänk på att vi kräver både nuvarande och blivande ägares underskrifter.

Och vi förespråkar verkligen alternativ 1 här. Att man gör det online med BankID om man har möjligheten. Förutom att man sparar lite pengar och miljön tackar dig, så är det betydligt säkrare när nya ägaren själv skriver in sina kontaktuppgifter jämfört med när kanslipersonal ska göra det från en handskriven blankett.

Kontrollera först genom en sökning i vårt ID-register att katten finns där. ID-registret är sökbart dygnet runt året om. Skulle inte katten finnas i ID-registret är det istället en nyregistrering man får göra.

Alternativ 1 – online
Finns katten i ID-registret är det ägaren som står som kontaktperson som är den som kan starta ägarändringen online via MinaKatter (”Mina sidor”). Förutsatt att man har tillgång till BankID och har sitt personnummer sparat hos SVERAK. Dessa två krav är för övrigt grundkraven för att kunna använda MinaKatter och komma åt alla funktioner där.

 

 

Ägarändring online

Alternativ 2 – Blankett 2002

Har man inte tillgång till BankID finns möjligheten att använda sig av blankett. Antingen den som man som uppfödare kan välja få med stamtavlorna, eller så laddar man ner blankett 2002 här på hemsidan och postar till kansliet i Borås. Tänk på att vi kräver både nuvarande och blivande ägares underskrifter.

Och vi förespråkar verkligen alternativ 1 här. Att man gör det online med BankID om man har möjligheten. Förutom att man sparar lite pengar och miljön tackar dig, så är det betydligt säkrare när nya ägaren själv skriver in sina kontaktuppgifter jämfört med när kanslipersonal ska göra det från en handskriven blankett.

Vi har flyttat in hanteringen av huskatter i MinaKatter, så det går till på samma sätt som för raskatter när man ska göra en ägarändring. Enda skillnaden är att om man inte kan göra det online med BankID så är det en annan blankett (2002) som används. Men vi ser ju helst att ägarändringen sker online om så är möjligt. Säkert, snabbt och smidigt. Se videon överst på sidan t ex. Det är nuvarande ägare i ID-registret som är den som startar ägarändringen inne i MinaKatter.

Ägarändring online

Ägarändringar är kostnadsfria och man behöver inte vara medlem i SVERAK för att kunna göra dom. 

Då har en ägarändring missats och då kan man antingen be säljaren om att först ordna den missade ägarändringen med föregående ägare. Eller så kan man intyga det med kopia på tidigare avtal, konversationer eller dylikt som bifogas den aktuella ägarändringen. Posta eller mejla alla kopior/underlag till SVERAKs kansli.

Då vill vi att man använder sig av aktuell blankett 1031 (SVERAK raskatt) eller 2002 (huskatt och raskatter från annat förbund) och där fyller i de uppgifter man har om tidigare ägaren, sin underskrift samt en notering om att denne är avliden. Sedan fyller man i nya ägarens uppgifter som vanligt och ber den skriva under innan blanketten postas.

Detta gäller i de fall där den som för tillfället har ansvar för katten är familjemedlem eller nära vän. Har du som kattägare upptäckt att ägarändringen inte är gjord och förra ägaren är avliden? Kontakta då SVERAKs kansli (sverak@sverak.se) för hjälp med detta.

När det gäller ägarändringar som görs online så sker det via vår sida MinaKatter, som är att jämföra med ”Mina sidor”. I MinaKatter kan man som kattägare se och hantera viss information om sig själv och sin katt.

Inloggning MinaKatter

För att kunna logga in med BankID och godkänna ägarändringen till dig, så måste uppfödaren/ägaren av katten starta ägarbytet i MinaKatter och då ange ditt personnummer. Har du inte ett konto hos oss sedan tidigare så får du i första steget fylla i dina kontaktuppgifter innan du sedan skickas till sidan där du ska godkänna ägarändringen. 

När du sparat dina  kontaktuppgifter skickas du vidare och där sker godkännandet med ett klick på den gröna knappen ”Godkänn”.

 

Godkänn en ägarändring

Om du misstänker att du finns i vårt system sedan tidigare som kattägare, men kanske utan personnumret sparat, så dubbelkolla gärna det med kansliet (sverak@sverak.se) först så att det inte skapas en dubblett.