Ladda upp intyg (hälso- och avelsintyg)

  OBS1! ID-nr måste vara sparat på din katt i MinaKatter när du laddar upp intyg online.

  OBS2! Ni som fotar av era intyg. Se till att få med hela intyget, plus lite marginal. 

Ladda upp intygNu finns möjligheten att online ladda upp hälso- och avelsintyg för din stambokförda katt och få dom registrerade i stamboken. Vid inloggning på MinaKatter (Mina sidor) ser du nu en ny ruta inne på kattens personliga sida, som vi kallar ”Hälsa” (nederst på sidan). Där syns nu 2 st listor med eventuella tidigare intyg, samt att det även finns en uppladdningslänk under respektive rubrik (Hälsostatus & Avelsintyg) för att skicka upp nya/oregistrerade intyg. 

Intygen är uppdelade i hälsostatus och avelsintyg och genom att välja uppladdningslänken under respektive kolumn startar man uppladdningen av intyget.

Ladda upp intyg online i MinaKatter

Här på sidan hittar ni en manual i PDF-format, en steg för steg med bilder och övrig information hör ihop med denna nya funktion.

Godkända intyg gällande hälsostatus kommer sedan även att vara synliga i FindUs.

Tänk på att funktionen enbart kan ladda upp en fil åt gången, så om ni t ex laddar upp flera filer för ett intyg så ser vi i admin bara det senast uppladdade. Har ni ingen möjlighet att slå samman alla filer till en så skicka de istället via mejl till oss – sverak@sverak.se.

 

Steg 1.

Surfa till MinaKatter (Mina sidor) och logga in med BankID.

Steg 2.

Klicka dig därefter in på aktuell katt som intyget gäller för. Längst ner på kattsidan finns nu en ny ruta som heter ”Hälsa” och genom att klicka på + visas innehållet.

Beroende på vilket slags intyg du ska ladda upp, väljer du nu den uppladdningslänk som ligger under relevant kolumn (”Hälsostatus” eller ”Avelsintyg”).

Steg 4.

Ett nytt fönster öppnas och här väljer du vilken typ av intyg du ska ladda upp. Gäller det hälsointyg, så är default ”normal” och kommer att ändras av admin (vid behov) i samband med kontroll och godkännande.

Steg 5.

Klicka därefter på knappen bläddra och leta fram intyget på din dator/enhet.

Välj intyg

Steg 6.

När du valt fil ska du nu lägga till den valda filen för intyget genom att klicka på den blå knappen ”Lägg till”.

Steg 7.

I sista steget ser du nu en sammanfattning av intygstyp och vald fil för intyget. Genom att klicka på knappen spara skickas den till admin för kontroll.

Steg 8.

Nu är din del klar! Ditt uppladdade intyg finns nu i listan i rutan ”Hälsa” under relevant kolumn med  ljusgrå text. Vilket innebär att den väntar på godkännande. När den texten blivit svart är intyget godkänt. 

Skulle det krävas åtgärd från din sida, så markeras det tydligt i listan över dina katter. Då klickar du in dig på kattens sida och klickar på intyget med den röda texten, som nu är länken  för att ladda upp ett nytt intyg. Du ska alltså INTE ladda upp ett nytt intyg via länken som användes när du laddade upp intyget första gången.

Nu öppnas uppladdningsfönstret igen och i detta läget kan du nu  inte välja intygstyp, utan det har vi admins sparat till det korrekta. Vi har också skrivit ett felmeddelande, som du kan läsa här i samband med att du ska leta reda på och ladda upp en ny fil. Leta nu rätt på ditt nya intyg och lägg till och spara som tidigare. Så skickas ärendet tillbaka till oss för granskning igen.

Och skulle det mot förmodan gå helt fel eller det inte går att åtgärda intyget online, så skicka ett mejl till kansliet – sverak@sverak.se – så får vi radera ditt påbörjade intyg online.

FAQ- ladda upp intyg

Hur vet jag när mitt intyg är godkänt?

Vi har idag inget meddelandesystem för MinaKatter och man behöver därför logga in i MinaKatter för att se status på intyg. Du ser när intyget bytt textfärg från ljusgrå till svart att det är godkänt. Samt att intyg rörande hälsostatus blir synligt i FindUs om du söker på din katt. De klickbara intyg med röd textfärg är intyg som kräver åtgärd.

Ett intyg (hälsostatus eller avelsintyg) kan alltså ha följande status. 

Exempel på intygs status

Har man fått en åtgärd på ett intyg. Så åtgärdar man genom att skicka upp en ny fil, eller om det blivit fel med val av intygstyp meddelar man oss via sverak@sverak.se så att din uppladdning av intyg istället kan raderas.

Skicka upp ny fil.

1. Klicka in på kattens sida.

2. Öppna rutan ”Hälsa”. Klicka på aktuella intyget som nu har röd text samt varningsikonen.

3. Går igenom stegen som vid första uppladdningen, men med annan fil för intyget.

Svar nej. Inte som en nedladdningsbar fil.

Följande intyg är i dagsläget tillgängliga att ladda upp (oavsett resultat).

Hälsostatus
BHD
GM2/HEXB
GSD4
HCM (DNA)
HCM/RCM-undersökning (ultraljud)
HD (röntgen)
HK
MPSVI
NJUR-undersökning (ultraljud)
PK 
PKD1
PRA
RAG (kommande intyg, dvärgväxt)
SMA

Avelsintyg
Navelbråck (NUA)
Testikelstatus (NORM-TEST)
Hörselintyg (HUA)

Manual i PDF-format

PDF-manual

Tillåtna filformat vid uppladdning

Tänk på att intyget inte automatiskt blir godkänt bara för att man laddat upp det i MinaKatter. Vi ser att väldigt många intyg är felaktiga och därmed inte blir godkända. Logga därför in igen efter någon dag för att se så att just ditt intyg blivit godkänt och att du inte fått en åtgärd och därmed har en notis om det bredvid din katts namn. Klicka isf in på katten och där intygen ligger ser du nu att just detta intyg då har en röd text (svart textfärg = godkänt). Klicka på den röda texten för att se meddelandet/åtgärden som behöver göras för just ditt intyg.

Om du av misstag använt fel uppladdningslänk och ett navelbråcksintyg t ex skickats upp som PRA behöver du mejla sverak@sverak.se för att få det raderat och därefter skicka upp igen, via rätt uppladdningslänk.